Adwords definitioner og begreber
Oprettet den 08. jun 2009 af Jan i Kom i gang
Når man starter som annoncør på Google Adwords er der mange begreber og defintioner man skal til at have styr på for at kunne forstå sin konto optimalt. Her gennemgår jeg nogle af de mest almindelige og dem, du først støder på. Der findes en række flere, som jeg vil gennemgå i et senere indlæg.
De tre første er klik, visninger og CTR.
Klik
Klik er antallet af klik, din annonce har modtaget. Det er et andet udtryk for hvor mange, der fra din annonce på Google er kommet på besøg på din website. Da du alene betaler for antallet af klik på Google Adwords er dette selvfølgelig et vigtigt begreb.
Visninger
Visninger (Visn.) er antallet af gange din annonce er vist på Google ved en given søgning. Dette tal angiver alene hvor ofte en bruger har haft mulighed for at klikke på din annonce, uanset om han har gjort det eller ej.
CTR – Click-Through-Rate
CTR står for Click-Through-Rate eller klikfrekvens, som Google kalder den på dansk. CTR er et udtryk for hvor mange, der har klikket på din annonce i forhold til antallet af gange, annoncen er blevet vist. Den angives i procent. Formlen er:
CTR = Antal klik / Antal visninger
Er din annonce f.eks. blevet vist 1.000 gange og 87 har klikket på den, så er CTR = 87 / 1.000 % = 8,7 %. Det er svært at afgøre hvad en god CTR er, da den varierer fra marked til marked og søgeord til søgeord. Men CTR er utrolig vigtig for effektiviteten af hele din Adwords konto og er den vigtigste komponent i den såkaldte Quality Score. Kort sagt: Jo højere CTR desto mindre klikpris og/eller jo højere placering af din annonce.

De tre næste begreber er CPC, pris og den gennemsnitlige position.
Gennemsnitlig CPC
CPC står for Cost Per Click – altså prisen, du har betalt pr. klik. Gennemsnitlig CPC er således den gennemsnitlige klikpris, du har haft på kampagnen, annoncen, søgeordet osv. Googles system sørger hele tiden for, at du betaler mindst muligt og kun betaler, hvad der skal til for at slå konkurrenten nedenunder dig. Denne pris varierer hele tiden og derfor angives et gennemsnit af alle din klik.
Pris
Pris er et udtryk for hvor meget du har betalt i alt for alle klik. Altså antal klik gange med den gennemsnitlige CPC. Her kan du altså se, hvad du i alt betaler.
Gennemsnitlig position
Googles system er en levende mekanisme, hvor mange faktorer har indflydelse på, hvilken placering din annonce får. Gennemsnitlig pos. viser hvilken placering din annonce i gennemsnit har haft. Den kan altså både have været placeret højere og lavere. Men det giver dig et fingerpeg om, hvor i systemet den befinder sig. Vær i øvrigt opmærksom på, at en høj annonceplacering ikke nødvendigvis altid er at foretrække. Engang i mellem er det mere “seriøse” brugere, der klikker på annoncer længere nede i rækkefølgen.
De tre næste begreber har alle noget at gøre med, hvad der sker, når brugerne havner på din website. For at det overhovedet kan lade sig gøre at få nogle tal her, skal du først implementere såkaldt salgssporing.

Salg
Vi tager den sidste først. Salg. Egentlig er det lidt misvisende, at Google kun kalder det salg, for det kan være meget andet end det. Salg er et udtryk for, hvor mange gange en bruger har gjort det på din website, som du gerne vil have ham til. Det kan godt være et salg (køb), men det kan også være en tilmelding til et nyhedsbrev, downloade en pdf-rapport, udfylde en formular eller noget helt femte. Det eneste, der kræves for at Google Adwords kan måle det, er en kode, der indsættes på den side, hvor brugeren lander, når han har gennemført handlingen. En gennemført handling kaldes også en konvertering.
Tallet der så står under Salg er det antal konveringer, der er gennemført.
Konv. frekvens
Konv. frekvens står for konverteringsfrekvens og er et udtryk for, hvor mange Salg (konverteringer), der er i forhold til antal klik (besøg til din website) og angives i procent. Har du f.eks. haft 3 salg i forhold til 100 klik (besøg), så er din konverteringsfrekvens 3 %.
Pris pr. konvertering
Pris pr. konvertering er et udtryk for, hvad hver enkelte konvertering i gennemsnit har kostet i Adwords-annoncering. Lad os sige at dine 3 salg (konverteringer) fra før har kostet i alt 115,00 kr., så er prisen pr. konvertering altså 38,33 kr. Og hvad kan du så bruge det til? Ja, hvis du nu ved, at du tjener 50,00 pr. salg, så har du altså et overskud på din kampagne indtil du betaler 50,00 pr. konvertering. Rar viden at have, ikke?
Det var en forklaring på en række Adwords definitioner og begreber. Jeg håber det gav lidt afklaring.







Mads Gorm Larsen
18. maj, 2010
Hej
Kan du evt. hjælpe med med følgende
% vist versus visninger (Visn.) i Adwords – Hvad er forskellen?
På forhånd tak for hjælpen
Mads
Jan
19. maj, 2010
Hej Mads
‘% vist’ gælder for de enkelte annoncer. I hver annoncegruppe kan du have en eller flere annoncer, som Adwords så roterer imellem. % vist angiver hvor stor en andel af de samlede visninger, den enkelte annonce har haft.
Og visninger er således alle de gange en annonce er blevet vist. Håber det afklarer dit spørgsmål.
Jan